שבועות - ים השיבולים שמסביב

"וחג שבועות תעשה לך, ביכורי קציר חיטים"   (מן המקורות)

 

טרם היה חג השבועות חג הגבינות, הפשטידות והבלינצ'ס היה הוא חג הביכורים וחג הקציר. על פי הנטורופתיה מוצרי חלב אינם מתאימים לכל אחד ולכן כנטורופתית קצת קשה לי להמליץ לכם על דברי חלב.

 לעומת זאת, מאד קל לי להמליץ לכם על תוצרי הקציר הווה אומר הדגנים. לכבוד חג השבועות אספתי

 עבורכם , כמה טיפים אודות הדגנים.

 חג שבועות הוא גם חג הקציר. בחג הקציר מתחיל קציר דגן החיטה. אך לא על החיטה לבדה .... רצוי

 ואף מומלץ לנסות ולהתיידד גם עם דגנים אחרים שמבחינה בריאותית עולים אין ערוך על החיטה.

 

משפחת הדגנים

• הדגנים הם קבוצת מזון הכוללת כ450 מינים ו7000 זנים כשהעיקרים שבהם הם החיטה, השעורה,

  האורז, התירס, הדוחן, שיבולת השועל, השיפון, הכוסמת והקינואה. 

• לאורך כל ההיסטוריה היוו הדגנים מזון מרכזי  בעיקר בשל יכולתם להיות מאוחסנים תקופות ארוכות. 

• הדגנים מהווים מקור עמילני כלומר פחמימתי בתזונה ובנוסף יש בהם חלבונים, ויטמינים, מינרלים

  וסיבים תזונתיים. כל הרכיבים הנ"ל מלבד העמילן נמצאים בקליפת הדגן כלומר במה שנקרא דגן מלא.

  במילים אחרות, לדגן שאינו מלא ערך קלורי בלבד. לדגן מלא תרומה תזונתית חשובה.

  דגנים נפוצים

• אורז - האורז, המלא כמובן, הוא דגן בעל ערך תזונתי  מאד גבוה. הוא אינו נחשב כמזון אלרגני והוא

  דגן איכותי יותר מחיטה. מלבד האורז עצמו קיימים גם פצפוצי האורז ופריכיות האורז אותם ניתן להשיג

  היום על בסיס אורז מלא.

• קינואה – מקורו בדרום אמריקאי. משתייך למשפחת הדגנים מבחינה תזונתית למרות שאינו דגן. זהו

  הדגן העשיר ביותר בחלבון מבין כל הדגנים ולכן מומלץ ביותר. 

• שיבולת שועל (קוואקר) - מכילה שומנים טובים יותר מכל דגן אחר ומומלצת בעיקר לבעלי כולסטרול

  גבוה.טובה למערכת העצבים ולחיזוק העצמות.

• כוסמת -  הכוסמת אינה מכיל גלוטן ועשירה במינרלים. היא אינה אלרגנית וטובה גם לאלו הרגישים

  לחיטה.

טיפים לבישול

• את רב הדגנים יש לבשל במים ביחס של כוס אחת דגן לשתי כוסות מים. חלק מהדגנים כמו הקינואה

  ניתן לבשל בפחות מים. ערבבו את הדגן עם מעט שמן זית, תבלו, ערבבו, הוסיפו מים, הרתיחו,

  הקטינו את האש, כסו, בשלו על אש מאד מאד קטנה עד ספיחתם המלאה של הנוזלים.

• טעות נפוצה היא לבשל אורז מלא באותו אופן כמו אורז לבן. אורז מלא יש לבשל במעט יותר מים

  ומשך בישולו כפול. אורז מלא שלא בושל מספיק זמן קשה ולא טעים.

• אפשר להתרגל לטעמו של האורז המלא על ידי ערבובו עם אורז לבן. בשלו תחילה 1/2 כוס אורז

  לבן עם 1/2 כוס אורז מלא. עם הזמן הגדילו את כמות האורז המלא.

 

עוד מילה על החיטה

ראוי לציין שדווקא החיטה, הנפוצה יותר בעולם המערבי, היא דגן מאד בעייתי וחלק גדול מהאוכלוסייה אלרגי או רגיש לחלבון הגלוטן  שנמצא בה בכמות רבה.

לבריאות וחג שמח !