קפה - לשתות או לא לשתות? זו השאלה

ישנם הרבה מזונות ומשקאות המהווים חלק מהתרבות שלנו ואין ספק שאחד מהם הוא הקפה. הקפה מהווה עבור רובנו חלק בלתי נפרד מסדר היום, ממפגשים חברתיים וכפיתרון למיחושים גופניים.

כחלק מהטיפול ,לעיתים קורה שאני מציעה למטופל להימנע ממזון או משקה מסוימים ובדרך כלל מקבל זאת המטופל בהבנה....... אבל...... עד שמגיעים לקפה – עד כאן, רק לא הקפה.

מה יש בו בקפה שגורם לו להיות חלק בלתי נפרד מחיינו?

מתוך המגוון האין סופי של העובדות הקשורות לקפה בחרתי עבורכם עשר.

בניגוד למה שמקובל לחשוב מקור הקפה אינו בדרום אמריקה אלא בתימן, למרות שיש מקורות הטוענים שמקורו באתיופיה. עד היום נוהגים יוצאי תימן לשתות משקה הנקרא קישר העשוי מקליפות פולי הקפה. אין במשקה זה קפאין ואין לו טעם של קפה, לעומת זאת הוא נחשב כבעל השפעה מיטיבה וכמונע אירועי לב ומוח.

כידוע, החומר הפעיל בקפה הוא הקפאין. לקפאין יכולת השפעה על מערכות שונות בגוף ובעיקר על מערכת העצבים.

הקפאין מעלה את רמת העירנות ומונע עייפות וזו בדיוק הסיבה שלא מומלץ לשתות קפה בבוקר. הקפאין מעורר את הגוף באופן מלאכותי ובקצב שאינו מתאים לו. עדיף להרגיל את הגוף ל"התניע" בקצב הנכון לו ולא על ידי אמצעים מלאכותיים.

הקפאין נמצא בקפה אך גם בתה, בשוקולד ומשקאות קקאו, בקולה, במשקאות אנרגיה ובחלק מתוספי המזון המשמשים להרזיה. שימו לב שזה אומר שמגיל מאד צעיר אנו צורכים קפאין. ישנן גם תרופות המכילות קפאין, בעיקר תרופות נגד הצטננות ומשככי כאבים.

הקפאין נספג במהירות בגוף. הוא עובר שליה ובעל יכולת להגיע לחלב אם.

הקפאין הופך בגוף לחומר דמוי ונטולין כלומר הוא מרחיב סימפונות ובכך יכול לסייע בהתקפי אסטמה. קפה שחור חזק בזמן התקף יכול להקל, אולם עדיף תה ירוק חזק בעיקר אם מדובר בילד.

הקפאין משתן לפיכך אין להחשיב את כוסות הקפה ששותים במהלך היום כחלק מתצרוכת המים היומית.

הקפאין מעלה לחץ דם ודופק ולכן אינו מומלץ לאנשים בעלי נטייה ללחץ דם גבוה, עצבנות וחום. הקפאין אינו מומלץ גם לסובלים מבעיות עיכול, ממחלות דלקתיות, הפרעות שינה והיפר אקטיביות

הקפאין הוא חומר שיוצר תלות, משום כך אדם שנוהג לשתות קפה בכמויות גדולות יחוש תסמיני גמילה אם יפסיק בבת אחת. מסיבה זו הדרך הנכונה להיגמל מקפה היא הפחתה הדרגתית של הכמויות ושל חוזק הקפה.

הנס קפה הוא מוצר תעשייתי בו הופכים את הקפה שהוא מוצר טבעי לחלוטין לאבקה הנמסה במים. נס קפה נטול קפאין מיוצר בתהליך ייצור נוסף בו מוציאים את הקפאין מנס הקפה. כל התהליכים הנ"ל פוגעים בערכו התזונתי של הקפה והופכים אותו לחומר מזיק לגוף, לכן אם כבר שותים קפה עדיף קפה שחור איכותי.

 

לסיכום, הקפה הוא חומר טבעי בעל יכולת השפעה רבה על הגוף. ישנם אנשים שצריכים להמעיט או להימנע לחלוטין מקפה וישנם כאלו שיכולים לצורכו וגם אז רצוי שישתו אותו בכמויות מתונות.

 

אפשר לשתות קפה בתנאי שלא מפריזים בכמויות ולא מיד עם הקימה בבוקר. ואם כבר אז כבר- שתו את הקפה האיכותי ביותר שבאפשרותכם, עדיף קפה שחור ולא נס קפה ובוודאי שלא נטול קפאין.

והכי חשוב שתו את הקפה מהסיבה הנכונה, בגלל טעמו ולא כאמצעי מעורר, כתחליף לארוחה או כמפיג שעמום.

 

ומה אני אומרת כנטורופתית? ברור שכנטורופתית אמליץ על שתיית תה צמחים ולא על קפה, יחד עם זאת בעיני, אם אין בעיות רפואיות כמו אלו שהוזכרו כאן, אין כל בעיה לשתות כוס קפה איכותי מדי פעם ולא יותר מכוס או שתיים ביום ולהנות מכל לגימה.

והחלב ? והסוכר ? על כך בפעם אחרת ..